مجموعه مقالات

کتاب فلسفه مدرن و ایران

Modern Philosophy and Iran

به مناسبت دویستمین سالگرد تولد بهاءالله New

دریافت فایل به صورت PDF



آیا فلسفه یهودی است؟ New

دریافت فایل به صورت PDF



آیا سیاست می‌تواند اخلاقی باشد؟ New

دریافت فایل به صورت PDF



!آقای جهانبگلو، لطفاً به وظیفه‌ی خود عمل کنید New

دریافت فایل به صورت PDF



چرا حکومت ایران رفرم‌پذیر نیست؟

دریافت فایل به صورت PDF



آیا زنان می‌توانند فیلسوف شوند؟

دریافت فایل به صورت PDF



زرین‌کوب، نمونۀ فرهنگ‌ پرداز شرقی(۲)

دریافت فایل به صورت PDF



هانا آرنت، نمونۀ فرهنگ‌ پرداز غربی(۱)

دریافت فایل به صورت PDF



مردی که نباید شناخت!

دریافت فایل به صورت PDF



پیاده ها در نبرد ملایان

دریافت فایل به صورت PDF



«جنبش چپ»٬ دشمن مردم ایران

دریافت فایل به صورت PDF



«نسبیت فرهنگی» بلای ایرانیان

دریافت فایل به صورت PDF



پاسخ به «انتقاد دوستانه‌ای از مردم ایران»

دریافت فایل به صورت PDF



راز بقای حکومت اسلامی در ایران

دریافت فایل به صورت PDF



مصطفی‌ملکیان، متوهّم ملّی

دریافت فایل به صورت PDF



خردورزی حق ماست!

دریافت فایل به صورت PDF



۲۸ مرداد نه کودتا نه قیام!

دریافت فایل به صورت PDF



زنده باد آمریکا!

دریافت فایل به صورت PDF



اسلام ناب یا اسلام مهربان

دریافت فایل به صورت PDF



مؤثر‌ترین شخصیت تاریخ معاصر

دریافت فایل به صورت PDF



ما موش‌ها!

دریافت فایل به صورت PDF



سیدجواد طباطبائی، لو‌تر ایران؟

دریافت فایل به صورت PDF



چه شد که چنین شد؟

دریافت فایل به صورت PDF



خدایان ایرانیان

دریافت فایل به صورت PDF



اعلام جرم

دریافت فایل به صورت PDF



گذار از ملیت ایرانی به مدرنیته


متن کوتاه شدۀ سخنرانی در «گفتارهای برکلی» ۱۷ اوت ۲۰۱۴


دریافت فایل به صورت PDF



سرنوشت ایران چه خواهد بود

دریافت فایل به صورت PDF



بلای دین (۱)

دریافت فایل به صورت PDF



اجازه ندهیم به ایرانیان توهین کنند

دریافت فایل به صورت PDF



حلقه مفقوده انقلاب ۵۷

دریافت فایل به صورت PDF



موانع آشنایی با فلسفه

دریافت فایل به صورت PDF



تراژدی ۳۵ ساله ایران

دریافت فایل به صورت PDF



زوال هویت ایرانی؟

دریافت فایل به صورت PDF



فلسفۀ تاریخ

دریافت فایل به صورت PDF



انتقاد از اندیشه گاندی

دریافت فایل به صورت PDF



کوششی برای تبیین انقلاب ۵۷ قسمت دوم

دریافت فایل به صورت PDF



درجستجوی تاریخ

دریافت فایل به صورت PDF



رفرم دینی و روشنفکران ایرانی

دریافت فایل به صورت PDF



نفش اعراب در تمدن غرب

دریافت فایل به صورت PDF



مصاحبۀ مریم نوری با فاضل غیبی دربارۀ کتاب

دریافت فایل به صورت PDF



سوءتفاهم درباره تربیت آنتی آتوریته

دریافت فایل به صورت PDF



کوششی برای تبیین انقلاب ۵۷ قسمت اول

دریافت فایل به صورت PDF



فلسفۀ اخلاق، از کانت تا امروز قسمت اول

دریافت فایل به صورت PDF



فلسفۀ اخلاق، از کانت تا امروز قسمت دوم

دریافت فایل به صورت PDF



فلسفه پس از هولوکاست

دریافت فایل به صورت PDF



درآمدی بر کتاب راهنمای سرگشتگان اثر موسی بن میمون

دریافت فایل به صورت PDF


مانعی در راه فهم فلسفه

دریافت فایل به صورت PDF


بد فهمی فلسفه

دریافت فایل به صورت PDF

دریافت کتاب «فلسفه مدرن و ایران»


فلسفه مدرن و ایران




کتاب فلسفه مدرن و ایران

Modern Philosophy and Iran


نوشته فاضل غیبی

Author: Fazel Gheybi

فهرست مطالب



کتابگذاری الاهۀ بقراط: منادیان خرد، آزادگی و همدردی


معرفی کتاب توسط میرزاآقا عسگری . مانی


معرفی کتاب به آلمانی


معرفی کتاب به انگلیسی






گزیده هایی از کتاب


کانت پس از بررسی اینکه چه چیزی در این جهان برای ما قابل شناخت است. میدان دانش‌پژوهی را به جزیره‌ای تشبیه کرد که انسان می‌تواند آنرا بشناسد و با اطمینان بر روی آن زندگی کند. این جزیره در اقیانوسی از ناشناخته‌ها قرار دارد. نیچه مرزهای سه گانۀ شناخت بشری را (در طبیعت، جامعه و روان انسانی) نشان داد و هر چه را در این سو قرار دارد، آپولونی ( شناختنی) و آنسو را دنیای دیونیزی (ناشناختنی) نامید. او بر آن بود که باید خطر کرد، دانش را به دنیای وهم و خیال پیوند داد و بی محابا دل به دریای ناشناخته‌ها زد. اما پس از تجربیات قرن بیستم فیلسوفان معاصر برآنند که بهتر و شایسته تر است که سربر دیوار کوفتن های گذشته را رها کنیم و بکوشیم جزیره‌ای که بر آن زندگی می‌کنیم بخوبی بشناسیم و به جایگاه امن و پرآسایشی بدل سازیم. ص237



وابستگی مذهبی، برخلاف آنچه تا بحال تصور می‌شد، مقوله‌ای اجتماعی است و بیشتر از آنکه ناشی از کشش درونی باشد نتیجۀ وابستگی به نهادهای دینی است و پیوند فرد با نهادهای دینی است که بصورت اعتقاد قلبی بازتاب می‌یابد. اهمیت این پیوند برای زندگی اجتماعی چنان است که برای آنانکه در درون جوامع دینی، گرمی و ایمنی آنرا حسّ می‌کنند، وابستگی مذهبی، طبیعی و ضروری می‌نماید. درحالیکه برای کسانی که از بیرون به این جوامع می‌نگرند، تعلق مذهبی نه تنها پشت کردن به خرد، بلکه قربانی کردن داوطلبانۀ آزادی و سرافرازی انسانی است. ص271



هانا آرنت خواستار آنستکه انسان از چنان مرکز ثقلی (گرانیگاه) در درون خود برخوردار باشد که بتواند مانند کسی که بر پلی باریک و لرزان می‌رود، تنها به کمک تعادل درونی به پیش رود.(thinking without a banister) او خاطر نشان می‌کند که چنین راه رفتنی، بدون دست یازیدن به کناره‌ها (سنت ها، آرای دیگران) تنها برای کسی ممکن است که با قامتی سرافراز و هویتی خدشه‌ناپذیر گام بردارد. چنین انسانی تنها زمانی تحقق می‌یابد که بتواند با کوشش مداوم بر روی "من" خود کار کند و آنرا همچون جواهری درخشان ولی سخت، صیقل دهد. ص223



بهاءالله در هر انسانی جوهر انسانیت را نهان می‌داند (مانند الماسی جلا نیافته) این گوهر را به تربیت می‌توان به درخشش درآورد. از آن پس دیگر نیکی و نیکویی در او نهادینه می‌شود و اصولاً نه تنها وسوسۀ بدکاری در سرشت او یافت نمی‌شود که بدکاری را لایق خود نمی‌داند و حاضر نیست بدان نزول کند. چنانکه، کسی که به ادب تربیت شده باشد، حاضر نیست بی‌ادبانه رفتار کند، زیرا بی‌ادبی را دون شأن و باعث خواری خود می‌داند. ص253



گذار از ملیت ایرانی به مدرنیته


دانشگاه برکلی ۱۷ اوت ۲۰۱۴